Do tej pory praca zdalna stanowiła dodatek do pracy biurowej. Z reguły była jakąś formą zachęty dla pracownika. Aktualnie z powodu wciąż trwającej pandemii wielu z nas wysłano na tzw. home office. Lecz nie wszyscy potrafią poradzić sobie z tym systemem pracy. Clue stanowi właściwa organizacja. Jak wobec tego efektywnie pracować w home office?
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, mnóstwo korporacji zdecydowało się przejść na systemem pracy zdalnej. Dla części osób, które nie miały uprzednio styczności z takim trybem pracy, skuteczne zaplanowanie czasu może wydawać się nie lada wyzwaniem, bowiem wymusza dostosowanie się do kilku nowych zasad.
Jak stworzyć dobre miejsce do pracy w mieszkaniu?
Najpierw warto wyznaczyć sobie komfortowe miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest pokój specjalnie dla niej przeznaczony. Aczkolwiek nie w każdym mieszkaniu jest to wykonalne. Częściej mamy jedynie minimum miejsca na ustawienie biurka albo stolik i to także się sprawdzi. Istotne jest natomiast to, by strefa pracy była rozdzielona od strefy prywatnej. Koniecznie trzeba również zwrócić uwagę na oświetlenie, by było jak najbardziej naturalne.
Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeżeli nie masz w mieszkaniu ergonomicznego fotela czy biurka to rekomendujemy rozważyć jego kupno w komisie bądź przejrzeć lokalne ogłoszenia o sprzedaży na portalach społecznościowych.
Drobiazgowe rozplanowanie dnia pracy
W czasie pracy poza biurem ważna jest samodyscyplina oraz sumienność w realizowaniu zadań. Starajmy działać tak samo, jak w czasie pracy w biurze. W przypadku, gdy nasze godziny pracy są elastyczne, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najskuteczniej. Należy mieć na uwadze, by w ciągu godzin pracy nie wykonywać domowych obowiązków. Efektywnym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest wyłączenie notyfikacji z portali społecznościowych i zastosowanie techniki Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową odpoczynkiem pomiędzy następnymi zadaniami.
Dress code a praca zdalna
Dzień spędzony w piżamie pomimo, że brzmi świetnie, może mieć niekorzystne oddziaływanie na nasze zaangażowanie. Domowy strój może być tak wygodny, że będzie powodować rozleniwienie. Żeby temu udaremniać warto zadbać o swój wygląd, zwłaszcza jeżeli w godzinach pracy odbywają się konsultacje na videochacie. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.
Utrzymanie relacji ze współpracownikami
W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają zwyczaje biurowe jak poranne rozmowa przy kawie, wspólne wyjście na lunch bądź dojazd do biura. Do podtrzymania dobrych relacji ze współpracownikami warto wykorzystać popularnych komunikatorów np. Slack. W razie konieczności porozmawiania jednocześnie z dużą grupą pracowników, lepiej sprawdzi się spotkanie online przez Google Meet, Zoom lub Skype. Jeżeli czujemy potrzebę rozmowy, nie obawiajmy poruszyć z przyjaciółmi z biura także tematów prywatnych. W pracy z domu wyjątkowo ważne jest zachowanie należytego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy z rzadka spotykamy ze znajomymi.